Hyvästien sanominen

Siunaaminen, hautajaistilaisuus tai hautaaminen... mahdollisuus hyvästellä läheinen ihminen. Suomessa siunaaminen tapahtuu usein muutamaa viikkoa kuoleman jälkeen. Omaiset voivat ottaa yhteyttä hautaustoimistoon – kaikki voidaan järjestää siellä, tai voit ottaa yhteyttä suoraan seurakuntaan.

Seurakuntatoimisto voi auttaa kaikissa käytännön asioissa: saksalaisen kirkon varaaminen siunaamista varten, seurakuntasalin tai takkahuoneen varaaminen hautajaistilaisuutta, pastoria ja kanttoria varten. Tässä yhteydessä selvitetään usein, millä kielellä siunausta halutaan. Tarvittaessa myös diakoni voi tulla mukaan.

Ennen siunaamista pidetään niin sanottu surukeskustelu, jossa omaiset voivat kertoa pastorille vainajan elämästä.

Seurakunnallamme ei ole omaa hautausmaata, mutta seurakuntalaisillamme on mahdollisuus käyttää yksittäisiä hautapaikkoja Malmilla, Hietaniemessä ja Maunulassa. Useimmat näistä ovat uurnahautoja. Hautoja ei myöskään voi varata perhehaudoiksi. Lisätietoja saat omasta seurakunnanvirastosta tai -toimistosta.

Niin sanottu perunkirjoitus on tehtävä 3 kuukauden kuluessa Suomen veroviranomaisille. Rekisteriä varten vainajan elämä on jäljitettävä 15 vuoden ikään asti virallisten todistusten avulla. Todistukset tilataan seurakunnan toimistosta tai kaikista niistä seurakunnista (tai keskusrekistereistä), joissa henkilö on ollut rekisteröityneenä. Käsittelyaika on tällä hetkellä muutama viikko.

Kaaviokuva rististä hautajaistilaisuudessa käytettävän laululehden kantta varten.