Pietarsaari • Jakobstad

Pietarsaari (ruots. Jakobstad) sijaitsee Pohjanmaan maakunnassa Perämeren rannikolla. Kaupungissa asuu 19 183 ihmistä. Pietarsaari on kaksikielinen: vuoden 2018 lopussa 56,3 prosenttia asukkaista puhui ruotsia ja 34,7 prosenttia suomea. Kaupungin perusti vuonna 1652 kreivi Jakob De la Gardien leski Ebba Brahe Ruotsin kuningatar Kristiinan luvalla. Pietarsaaressa on kaksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntaa: Jakobstads svenska församling ja Pietarsaaren suomalainen seurakunta. Nämä kuuluvat Pietarsaarenseudun seurakuntayhtymään. Kaikki seurakuntien tarjoamat tapahtumat, tilaisuudet ja palvelut ovat avoinna kenelle tahansa. Saksalainen seurakunta järjestää säännöllisesti jumalanpalveluksia sekä muita tapahtumia saksaksi.

Ytheystiedot:

Sähköposti pietarsaari@deutschegemeinde.fi