Musiikki on osa elämää!

Sekä iloiselle että surulliselle tai liikkuvalle että hiljaiselle elämälle. Musiikin tekeminen kuuluu seurakuntamme elämään, samoin kuin musiikin kuunteleminen. Kuoroissa ja soitinryhmissä yhdessä musisoiminen tuottaa iloa ja se piristää. Kuinka ihanaa onkaan, kun musiikki alkaa kuullostaa hyvältä, kun siihen tulee ilmaisua, kun lausuminen ja tunne säteilevät. Miten se herättää kehon. Ja kuinka hyvältä yhdessä oleminen ja tekeminen tuntuu.

Seurakunnan kuoro- ja instrumentaalimusiikkia kuullaan jumalanpalveluksissa ja konserteissa. Musiikista tulee myös sanoma: Jumalan ylistys, rukous ja raamatulliset tekstit ilmenevät hienosti musiikissa. Musiikki ilmaisee ilon ja surun suoraan koskettavalla tavalla, se lohduttaa, se tekee hyvää ruumiille ja sielulle. Tervetuloa kuuntelemaan ja tekemään musiikkia!

… herätys, harppu ja jouset! Minä herätän aamunkoiton …
Psalmi 57:2

Seurakunnan kuorot ja soitinryhmät

Saksalais-suomalainen kuoro (DFC)

Saksalais-suomalainen kuoro harjoittelee keskiviikkoisin klo 18.30-21 seurakuntasalissa, Unioninkatu 1, Helsinki. Kaikki kiinnostuneet ja kokeneet laulajat ovat tervetulleita!

Saksalais-suomalainen kuoro, perustettiin vuonna 1970 tavoitteenaan tehdä saksan kieltä ja kulttuuria musiikin kautta tunnetuksi Suomessa. Laulaa saksalaista kirkollista musiikkia - moteteista oratorioihin - sekä eurooppalaisten säveltäjien teoksia ja maallista musiikkia renessanssista nykyaikaan, Suomesta, Saksasta ja maailmalta.

Kuoro laulaa konserteissa ja jumalanpalveluksissa saksalaisessa kirkossa sekä adventti-aikana myös Turun tuomiokirkossa. Konserttimatkoillaan DFC vie suomalaista musiikkia ja kulttuuria Saksaan ja Pohjois-Euroopan maihin. Kuorossa laulaa 35 laulajaa, jotka ovat saksalaisia ja suomalaisia, mistä johtuen harjoitukset pidetään molemmilla kielillä. Kuoronjohtajana on vuodesta 2018 lähtien toiminut Agnes Goerke.

Ajantasaiset tiedot löytyvät myös kuoron verkkosivuilta: www.dfc.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Seurakunnan vaskiyhtye

Vaskiyhtye soittaa jumalanpalveluksissa, seurakuntatapahtumissa ja festivaaleilla, lyhtykulkueessa ja joulukonsertissa. Yhtyeeseen kuuluvat trumpetit, tenoritorvi, baritoni, pasuuna ja tuuba. Pieni, hyvin sitoutunut ryhmä harjoittelee tiistaisin klo 18-20 Helsingin seurakuntatalolla, Unioninkatu 1.

Uudet soittajat ovat tervetulleita! Vaskiyhtyettä johtaa Richard Altemeier, sähköposti posaunenchor@deutschegemeinde.fi.

Seurakunnan lauluyhtye

Lauluyhtye harjoittelee projektiluonteisesti ja laulaa jumalanpalveluksissa motetteja ja kantaatteja. Ota yhteyttä Agnes Goerkeen.

Lapsikuoro

Kuorossa laulaa 15, 4-7-vuotiasta lasta ja se kokoontuu torstaisin klo 16-16.45 harjoituksiin. Uusien laulujen leikkisä oppiminen, paljon liikettä ja hauskanpitoa. Lapsikuoro laulaa myös joissakin jumalanpalveluksissa ja esittää jouluaattona perinteisen joulunäytelmän. Ota yhteyttä Agnes Goerkeen.

Huiluyhtye

Kvartettina tai triona soittajat kokoontuvat projektiluontoisesti harjoittelemaan musiikkia jumalanpalveluksiin. Ota yhteyttä Agnes Goerkeen.

Kanttori
Suomen saksalainen seurakunta
(tavoitettavissa päivittäin paitsi maanantaisin ja tiistaisin)
Bernhardinkatu 4